بنابر گفته کارشناسان، با افزایش هزینههای تولید ناشی از نوسان نرخ ارز، قیمت هر کیلو شیر خام با رشد حدود ۳۰ درصد به ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسید که این امر در افزایش قیمت تمامشده لبنیات اثر بسزایی دارد.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی شبکه خبری تحلیلی «ساوج نما»؛ طبق مصوبه شانزدهمین کارگروه امنیت غذایی و تنظیم بازار کالاهای کشاورزی در روز یکشنبه بیستوهفتم اردیبهشت ماه قیمت هر کیلو شیرخام درب دامداری با ۳.۲ درصد چربی ۶۰ هزار ۵۰۰ تومان و هر یک دهم درصد چربی ۶۵۰ تومان اعلام شد و با توجه به افزایش قیمت شیرخام درب دامداریها مقرر شد قیمت اقلام لبنی با همکاری تشکلها و انجمنها در هماهنگی با سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان اقدام لازم صورت گیرد.
با حذف ارز ترجیحی و افزایش نرخ ارز به یکباره از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۱۱۲ هزارتومان و اکنون ۱۴۸ هزارتومان، قیمت تمام شده تولید شیرخام بواسطه افزایش قیمت نهادههای دامی تحت شعاع قرار میگیرد که به همین خاطر دامداران خواستار اصلاح قیمت شدند که در نهایت با برگزاری جلسات متعدد و بررسی عوامل تولید، قیمت شیرخام افزایش یافت و از آنجا که شیرخام تولیدی ۷۰ درصدی بهای تمام شده محصولات لبنی را شامل میشود، کارخانههای لبنی برای استمرار تولید چارهای جزء اصلاح قیمت ندارند که بنابر مصوبه کارگروه تنظیم بازار این موضوع همزمان با خرید شیرخام با نرخ جدید از ابتدای خرداد اجرا میشود.
بسیاری از کارشناسان بر این باورند که از زمان حذف ارز ترجیحی و سیاست آزادسازی قیمتها، سرانه مصرف لبنیات بواسطه افزایش قیمتها کاهش یافته است که دولت بنابر سیاست آزادسازی قیمت باید مبلغ کالابرگ را افزایش دهد تا پایداری تولید که ارتباط مستقیمی با قدرت غذا و امنیت غذایی دارد، در معرض خطر قرار نگیرد.
ضرورت ورود سازمان تعاون روستایی به خرید و جمعآوری شیرخام از دامدار
جواد آزاد نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: با افزایش قیمت شیرخام و لبنیات، مصرف کاهش می یابد، اما پرداخت کالابرگ بعد از سیاست حذف ارز ترجیحی تا حدی به بازار کمک کرد.
به گفته وی، با توجه به آنکه تنوع کالا در کالابرگ زیاد شده، از این رو تا حدی از هدف اصلی خود دور شده است؛ لذا باید کالابرگ اختصاصی شود یا مبلغی برای محصولات لبنی و پروتئینی اختصاص دهند.
آزاد با تاکید بر ورود سازمان تعاون روستایی بر خرید و جمع آوری شیرخام از بازار بیان کرد: با افزایش قیمت شیرخام ممکن است کارخانه های لبنی نتوانند محصول خود را بفروشند که سازمان تعاون روستایی برای عدم جذب باید وارد شود.
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون گفت: پرداخت کالابرگ تا حدی به تولیدکننده کمک کرد، اما کارخانجات لبنی بعداز حذف ارز ترجیحی چندبار افزایش قیمت داشتند و امسال هم افزایش قیمت خواهیم داشت.
قیمت لبنیات از ابتدای خرداد ۲۰ درصد گران میشود
محمد فربد سخنگوی انجمن صنایع فرآوردههای لبنی ایران با بیان اینکه افزایش قیمت لبنیات از ابتدای خرداد عملیاتی میشود، گفت: با توجه به افزایش قیمت شیرخام و اثر آن بر قیمت تمام شده تولید، قیمت محصولات لبنی ۲۰ درصد رشد خواهد داشت.
به گفته وی، قیمت خرید هر کیلو شیرخام درب دامداری از ۴۶هزار و ۵۰۰ تومان به ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان رسید که این امر رشد ۲۹ درصدی قیمت شیر را نشان می دهد، درحالیکه ۷۰ درصد قیمت تمام شده را شیر خام تشکیل میدهد بنابر این قیمت محصولات معادل ۲۰ درصد رشد خواهد داشت.
فربد ادامه داد: از ابتدای خرداد کارخانههای لبنی موظف به خرید شیر خام با نرخ جدید هستند که براین اساس تغییر قیمت محصولات لبنی به طور همزمان می تواند اجرا شود، البته موجودی انبار کارخانهها با نرخ های قبل عرضه خواهد شد، اما تولیدات از اول خرداد برمبنای قیمت جدید خواهد بود.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای خبر/
