مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی به مناسبت ۱۶ آذر گفت: دانشجو نماد هویت مستقل و پرسشگر نسل جوان است؛ نسلی که با چالشهای اقتصادی و اجتماعی امروز روبهروست اما همچنان ستون آگاهیبخشی و مطالبهگری جامعه باقی مانده و دانشگاه را محلی فراتر از آموزش تخصصی میبیند، جایی که دانشجو میآموزد تحلیل کند، پرسشگری را رها نکند و نسبت به آینده و جامعه خود بیتفاوت نباشد.
علی لطیفی، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه سیاسی پایگاه خبری تحلیلی «ساوج نما»، با اشاره به اهمیت بحث علم و دانش به جایگاه تاریخی این روز اشاره کرد و گفت: شانزدهم آذر تنها یادآور یک رویداد تاریخی نیست، بلکه نماد هویت مستقل و پرسشگر دانشجو در جامعه است. تا زمانی که دانشگاه محل پرسش و نقد باشد، روز دانشجو زنده است؛ اما اگر دانشجو به عنصر منفعل تبدیل شود، این روز صرفاً به یک مناسبت تقویمی تقلیل پیدا میکند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره تفاوت دانشجوی امروز با دانشجوی دهههای گذشته گفت: دانشجوی امروز از نظر دسترسی به اطلاعات، سرعت تحلیل و آگاهی از تحولات جهانی بسیار جلوتر است، اما در مقابل با حجم بالایی از فشارهای اقتصادی، اجتماعی و روانی روبهرو است. همین مسئله باعث شده نوع کنشگری دانشجویی تغییر شکل دهد، اما اصل مطالبهگری همچنان پابرجاست.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه دغدغههای دانشجویان متنوعتر از گذشته شده است، تصریح کرد: مطالبات دانشجویان نسل قدیم و نسل حاضر تفاوتهای بسیاری نموده است دانشجویان جدید به نوعی با توجه به رشد تکنولوژی از حالت تک بعدی خارج و به افرادی با ابعاد خاص تبدیل شدهاند که مستلزم توجه بیشتر مسئولین به این نسل میباشد.
وی درباره نقش دانشگاه در پاسخ به این دغدغهها افزود: دانشگاه صرفاً محل آموزش تخصصی نیست. رسالت اصلی آن تربیت انسان آگاه، مسئولیتپذیر و تحلیلگر است. اگر دانشگاه نتواند میان علم، جامعه و بازار کار ارتباط مؤثری ایجاد کند، دانشجو احساس بیاثر بودن خواهد داشت.
لطیفی در ادامه به موضوع آزاد اندیشی اشاره کرد و گفت: فضای گفتگو و نقد علمی در دانشگاهها و در بین اکثر مسئولین ما وجود دارد. دانشجوی امروز ما دانشجوی پویا و نترس است که آزادانه تمامی خواستهها و دغدغههای خود را در این محیط مطرح میکند، نمونه بارز این مطلب در دیدارهای مقام معظم رهبری با دانشجویان قابل رؤیت میباشد.
این تحلیلگر مسائل سیاسی مرز میان مطالبهگری آگاهانه و بیتفاوتی را اینگونه تبیین کرد: مطالبهگری ریشه در آگاهی و احساس مسئولیت دارد، اما بیتفاوتی محصول نادیده گرفته شدن مستمر دانشجو است. طبعاً هرچه احساس شنیده شدن کمتر شود، مشارکت دانشجویی نیز کاهش مییابد.
این مدرس دانشگاه درباره تعریف دانشجوی موفق اظهار داشت: دانشجوی موفق فقط کسی نیست که نمره بالا دارد. موفقیت واقعی زمانی معنا پیدا میکند که دانشجو بتواند مسائل پیرامون خود را تحلیل کند، موضع آگاهانه بگیرد و نسبت به سرنوشت اجتماعی خود بیتفاوت نباشد.
وی نقش استاد را در این مسیر بسیار مهم دانست و افزود: استاد تنها انتقال دهنده دانش نیست؛ بلکه الگوی فکری و رفتاری است. نحوه مواجهه استاد با نقد، پرسش و اختلافنظر، مستقیماً بر نگرش دانشجو تأثیر میگذارد.
در پایان، این استاد علوم سیاسی با بیان پیامی خطاب به دانشجویان شهرستان ساوجبلاغ تأکید کرد: دانشجو بودن یک دوره کوتاه در زندگی نیست، بلکه یک هویت ماندگار است. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: فعّالیّت دانشجویی برای کشور یک فرصت است؛ مطالبات دانشجویی فرصت است؛ زبان دانشجو فرصت است، توصیه من به دانشجویان این است که آگاهانه مطالعه کنند، پرسشگری را رها نکنند و اجازه ندهند مشکلات روزمره آنها را نسبت به آینده و نقش اجتماعیشان بیتفاوت کند.
انتهای خبر/
