جاده تهراندشت در شهرستان ساوجبلاغ، جادهای معمولی روی نقشه نیست، بلکه شاهراه زندگی هزاران نفر از اهالی ۱۷ روستا در این منطقه بهشمار میرود. مسیری که مدرسه، درمانگاه، بازار و حتی عبور اضطراری اورژانس و آتشنشانی به آن گره خورده است.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «ساوج نما»؛اما سالها بود که این جاده، نه از جنس توسعه، که از جنس رنج و فراموشی بود. بخشی از مسیر به دلیل ترک نظارت و رهاشدگی، به تصرف افراد سودجو درآمده و عملاً لاین دوم آن برای سالها مسدود شده بود.اکنون، پس از پیگیریهای قضایی و اجرایی، بخشی از این مسیر آزاد شده و فرمانداری از آغاز قریبالوقوع عملیات آسفالتریزی خبر داده است. اما سؤال اینجاست که آیا این وعدهها به ثمر خواهد نشست؟ و آیا مشکلاتی که سالها بر دوش مردم منطقه سنگینی کردهاند، واقعاً در مسیر حل قرار گرفتهاند؟مردم منطقه ساوجبلاغ، بهویژه در روستاهای اطراف تهراندشت، هر روز با خطر و دشواری تردد از این مسیر دستوپنجه نرم میکنند. بهویژه در فصول سرد یا بارندگی، وضعیت این جاده بحرانی میشود.علاوه بر مشکل تردد، امنیت جادهای نیز به شدت کاهش یافته. نبود لاین دوم باعث شده تصادفهای خطرناک در بخشهایی از مسیر رخ دهد، بهویژه شبها که مسیر روشنایی ندارد.

جادهای که بالاخره دیده شد
پس از سالها پیگیری از سوی دهیاریها و مطالبه مردمی، مسؤولان شهرستانی و استانی بالاخره واکنش نشان دادند.جواد صادقلو، فرماندار ساوجبلاغ، در بازدید میدانی از محور تهراندشت اعلام کرد: این مسیر سالها بدون نظارت رها شده بود و بخشی از آن توسط برخی افراد سودجو تصرف شده بود. با همکاری دادستان محترم، اکنون بخش قابلتوجهی از مسیر آزادسازی شده است.وی همچنین افزود: لاین دوم که سالها بلااستفاده مانده بود، با حمایت نماینده محترم شهرستان در مجلس شورای اسلامی، در حال پیگیری برای تأمین آسفالت است.صادقلو همچنین از مشارکت دهیاریهای ۱۷ روستا و ادارهکل راهداری استان البرز نیز خبر داد و گفت: بهزودی عملیات اجرایی برای آسفالتریزی جاده تهراندشت و لاین دوم آن آغاز خواهد شد تا این مسیر به شرایط ایمن و استاندارد بازگردد.ادارهکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان البرز نیز در اطلاعیهای اعلام کرد بهدلیل اهمیت منطقه و نقش حیاتی این مسیر برای ساکنان روستاها، پروژه تهراندشت در اولویت اجرایی سال ۱۴۰۴ قرار گرفته و تامین قیر و مصالح در حال انجام است.
مصطفی مهین فلاح، بخشدار مرکزی شهرستان ساوجبلاغ نیز با اشاره به برنامهریزی صورتگرفته برای پاکسازی معابر و ارتقای کیفیت مسیرهای روستایی گفت: از ابتدای فروردینماه امسال و بر اساس تأکیدات فرماندار محترم، پویشی هدفمند و گسترده با مشارکت نهادها و مردم محلی در سطح بخش مرکزی آغاز شد. این پویش ابتدا از مسیر اصلی تهراندشت، به طول حدود ۷ کیلومتر و محل تردد ۱۷ روستا، کلید خورد و با استقبال بسیار خوبی روبهرو شد.وی افزود: دهیاران، اداره محیط زیست، حوزه مقاومت بسیج کمیل بن زیاد، شوراهای اسلامی روستاها، منابع طبیعی، سازمانهای مردمنهاد، اداره راهداری و شهرداری هشتگرد از جمله نهادهایی بودند که با همافزایی و همدلی در اجرای این طرح مشارکت فعال داشتند.بخشدار مرکزی ساوجبلاغ با اشاره به اقدامات زیستمحیطی همزمان با اجرای این پویش، تصریح کرد:بیش از یکهزار اصله نهال در نقاط مختلف بخش و بهویژه در حاشیه مسیر تهراندشت غرس شده است. این گونهها با توجه به شرایط کمآبی منطقه انتخاب شدهاند تا ضمن کمک به حفظ محیط زیست، مصرف منابع آبی نیز بهینه شود.وی همچنین به برنامهریزی برای ساماندهی ترافیکی محور تهراندشت اشاره کرد و گفت: با توجه به حجم بالای تردد در مسیر و درخواستهای مکرر اهالی، با هماهنگی فرماندار محترم، نماینده شهرستان در مجلس و اداره راهداری، طرحی برای احیای رفیوژ میانی، لاین بلااستفاده شرقی و اصلاح وضعیت ترافیکی مسیر به طول پنج کیلومتر در دست تهیه است. این طرح در سال جاری و پس از تأمین اعتبار از محل منابع دولتی و همچنین مشارکت خیرین، اجرا خواهد شد.
مهین فلاح با تأکید بر مسؤولیت پذیری جمعی در حفظ فضای پاک و سالم منطقه اظهار کرد: از تمامی شهروندان و گردشگران عزیز انتظار داریم با مدیریت و دفع صحیح پسماندها، ما را در حفظ و ارتقای محیط زیست یاری کنند. زیبایی و سلامت منطقه در گرو همکاری همگانی است.
راهی برای بازگشت اعتماد
آزادسازی بخشی از مسیر جاده تهراندشت و وعده آغاز عملیات آسفالتریزی را میتوان گام مثبتی در جهت پاسخگویی به مطالبه سالیان مردم دانست. اما آنچه مردم را دلگرم میکند، عمل، نه وعده است.با آغاز رفع تصرف مسیر و وعده آسفالتریزی، حالا مردم منطقه نهتنها منتظر اقدام عملی هستند، بلکه خواستههایی مشخص و کاربردی را نیز مطرح کردهاند.ساکنان روستاهای اطراف تهراندشت میگویند فقط آسفالتکردن جاده کافی نیست، بلکه باید نگاه بلندمدت و هوشمندانهتری به این مسیر حیاتی داشت.بسیاری از اهالی تأکید دارند نظارت مستمر پس از آزادسازی جاده ضروری است. اگر دوباره رها بشه، دوباره تصرف میکنن. این جملهای است که بارها از زبان اهالی شنیده میشود. مردم خواستار حضور فعال نیروهای اجرایی و نظارتی برای تثبیت مسیر آزادشده هستند.نبود علائم راهنمایی و روشنایی در مسیر، بهویژه در شب و روزهای مهآلود، یکی از دغدغههای مهم اهالی است. یکی از رانندگان محلی میگوید: شبها، جاده تاریکه و پیچها خطرناک. فقط کافیه یه موتوری بیچراغ بیاد، فاجعهست.اهالی با نگرانی به تقویم نگاه میکنند، فصل بارندگی نزدیک است و تاخیر در اجرای پروژه میتواند جاده را بار دیگر به باتلاقی خطرناک تبدیل کند. یکی از کشاورزان منطقه میگوید: اگر تا پاییز آسفالت نکنن، دوباره کل زمستون باید ماشینا رو با زنجیر بکوبیم بیرون.مردم منطقه معتقدند جاده تهراندشت نباید فقط در حد یک پروژه موقت دیده شود، بلکه باید در چارچوب توسعه پایدار روستایی تعریف شود.
یک خانم روستایی دیگر میگوید: این جاده فقط راه نیست، ریشه ارتباط ما با شهر و خدماته. باید براش طرح بلندمدت داشته باشن، نه فقط یه لکهگیری و از طرفی باید فکری هم به حال درختهای خشک شده این جاده نیز بکنند.این خواستهها حالا روی میز مسؤولان شهرستان و استان است، مردمی که سالها منتظر شنیده شدن صدایشان بودند، امروز مطالبهگرانه و با امید، اجرای وعدهها را رصد میکنند.اگر پروژه طبق برنامه اجرا شود، تهراندشت میتواند به الگویی برای بازسازی زیرساختهای روستایی در البرز تبدیل شود. اما در غیر این صورت، زخم سالها رنج و بیتوجهی، بار دیگر بر تن ساکنان روستاهای ساوجبلاغ سنگینی خواهد کرد.
منبع:فارس
