در هفته جوانی جمعیت، نگرانیها از کاهش فرزندآوری و گرایش خانوادهها به سبک زندگی غربی بیش از پیش مطرح است. کارشناسان هشدار میدهند اگر جوانان امروز به ازدواج و فرزندآوری ترغیب نشوند، ایران کمتر از ۳۰ سال آینده با بحران جمعیت سالمند روبهرو خواهد شد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی شبکه خبری تحلیلی «ساوج نما»؛ در هفته جوانی جمعیت قرار داریم؛ هفتهای که به اهمیت جوانان و نقش آنها در توسعه و آینده کشور اختصاص یافته است.
جمعیت یکی از مهمترین مؤلفههای قدرت ملی هر کشور محسوب میشود و رشد جمعیتی متوازن، زمینهساز پویایی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.
دشمنان در سالهای اخیر با بهرهگیری از ابزارهای رسانهای و تبلیغاتی تلاش کردهاند فرزندآوری را در ذهن زوجین بهعنوان مانعی برای پیشرفت و رفاه معرفی کنند. چنین هجمههایی سبب شده بسیاری از خانوادهها از تشکیل خانوادههای پرجمعیت پرهیز کنند و با وجود توانایی و تمایل به فرزندآوری، محدودیتهای روانی و اجتماعی را بر خود تحمیل کنند.
ایران نیز در سایه این تبلیغات، شاهد کاهش تمایل خانوادهها به فرزندآوری بوده است. به تدریج، نرخ باروری به حدی کاهش یافته که پیشبینیها نشان میدهد در کمتر از ۳۰ سال آینده ایران با چالش جمعیت سالمند مواجه خواهد شد.
نگرانی اصلی در این است که کاهش جمعیت جوان و افزایش نسبت سالمندان به جمعیت کل، توان ملی کشور در حوزههای مختلف از جمله اقتصاد، امنیت و فرهنگ را تحت تأثیر قرار میدهد. بنابراین، توجه به این مسئله و اتخاذ سیاستهای حمایتی برای خانوادهها، بهویژه جوانان، امری حیاتی است.
همزمان، سبک زندگی غربی و گرایش به کاهش جمعیت از طریق داشتن یک فرزند یا حتی نگهداری حیوان خانگی به جای فرزند، باعث شده بسیاری از جوانان از فرزندآوری پرهیز کنند. این سبک زندگی، علاوه بر تغییر رفتارهای فرهنگی و اجتماعی، به نوع پوشش، تغذیه و عادات روزمره خانوادهها نیز نفوذ کرده است و روند کاهش جمعیت را تشدید میکند. اگر جلوی این روند گرفته نشود، خطر پیر شدن جمعیت ایران در سالهای آتی واقعیتر و ملموستر خواهد شد.
امید به زندگی در خانوادههای چندفرزندی بیشتر است
مهدی دولتآبادی، کارشناس سلامت و مشاور خانواده در حوزه جمعیت، در گفتگو با ما گفت: هجمههای رسانهای دشمن باعث شده بسیاری از جوانان به داشتن یک یا دو فرزند اکتفا کنند و برخی از زوجین حتی شرط ازدواج خود را نداشتن فرزند اعلام میکنند. این مسئله بهتدریج باعث میشود زوجین در سالهای کهنسالی تنها بمانند و جامعه با چالش تنهایی سالمندان مواجه شود.
وی ادامه داد: فرزند سرمایه هر زندگی مشترک است، زوجین در سالهای طلایی زندگی که امکان فرزندآوری وجود دارد، از این مهم غافل میشوند و در سالهای کهنسالی حسرت نداشتن فرزند بیشتر برای آنها باقی میماند.
این کارشناس تصریح کرد: امید به زندگی در خانوادههای چندفرزندی بیشتر از خانوادههای تک فرزندی و یا بدون فرزند است، اما دشمن با هجمه رسانهای بعد واقعی خانوادههای چندفرزندی را پنهان میکند.
آمار سقط جنین در کشور نگران کننده است
مریم رستگاری، پژوهشگر حوزه جمعیت، نیز با اشاره به نقش مراکز «نفس» گفت: این مراکز امروزه ناجی فرزندان بسیاری شدهاند؛ کودکانی که والدینشان به دلیل ترس از فقر قصد سقط داشتند، با مراجعه به مراکز نفس مسیر زندگیشان تغییر کرده است.
وی ادامه داد: به نظرم، ضروری است فعالیت مراکز نفس در جامعه تبیین بیشتری شود تا هیچ خانوادهای حتی به فکر سقط جنین نیفتد.
رستگاری افزود: متأسفانه تبلیغات دشمن و ترسهای مالی، آمار سقط جنین در کشور را افزایش داده و با کنترل این موضوع میتوان تا حدودی کاهش جمعیت را جبران کرد.
این کارشناس تأکید کرد: جنین یک انسان کامل است اما برخی بدون توجه به تبعات به سقط جنین روی میآورند و ضمن کشتن یک انسان، شاید تجربه مادری را برای همیشه از دست دهند.
وی در پایان تصریح کرد: خداوند روزی فرزندان را تضمین کرده و اگر پای درد دل خانوادههای چندفرزندی نشسته باشید، میبینید که با ورود هر فرزند چه برکاتی وارد زندگی میشود، پس به دلیل روزی حق زندگی کردن از جنین نگیریم.
کاهش تمایل جوانان به ازدواج یکی از دلایل کاهش موالید است
مریم عقابی، کارشناس سلامت و جمعیت، درباره اهمیت جمعیت بهعنوان مولفه قدرت ملی توضیح داد: یکی از چالشهای اصلی این است که جوانان تمایلی به ازدواج ندارند و تا زمانی که ازدواج صورت نگیرد، فرزندآوری نیز رخ نمیدهد.
وی ادامه داد: وقتی جوانی در سن ۳۵ تا ۴۰ سالگی ازدواج نمیکند و در سن ۴۵ تا ۵۰ سالگی به فکر تشکیل خانواده میافتد، احتمال فرزندآوری در این سن بسیار پایین است.
این کارشناس افزود: امروز آمار جوانانی که در این رده سنی ازدواج نکردهاند، بسیار بالاست و این مسئله زنگ خطری برای آینده جمعیت کشور محسوب میشود. باید جوانان را ترغیب به ازدواج و فرزندآوری کنیم تا توان جمعیتی کشور حفظ شود.
عقابی در پایان اظهار داشت: تمایل جوانان به ازدواج کاهش یافته است و این مهم زنگ خطری جدی برای جمعیت است که رسانه در ترغیب جوانان به ازدواج نقش بسیار زیادی دارد.
هفته جوانی جمعیت فرصتی است تا به اهمیت جوانان و نقش آنها در پویایی ملی توجه ویژه شود.
کاهش نرخ باروری و گرایش به سبک زندگی غربی، تهدیدی جدی برای آینده جمعیت کشور است، موضوعی که دشمن شبانهروز در بستر فضای ولنگار مجازی برای آن تبلیغ میکند.
نقش رسانهها، مراکز حمایتی و کارشناسان حوزه جمعیت در آموزش و فرهنگسازی، تقویت خانوادهها و ترغیب جوانان به ازدواج و فرزندآوری، راهکاری حیاتی برای مقابله با کاهش جمعیت است.
اگر اکنون اقدامات مؤثر و همگانی انجام شود، ایران میتواند ضمن حفظ جمعیت جوان و فعال، زمینههای توسعه پایدار و امنیت ملی خود را تضمین کند.
تا فرصت باقی است باید مانع بسته شدن پنجره جمعیتی در کشور شویم، زیرا جمعیت کشور به سرعت در حال پیر شدن است و همیشه پیشگیری بهتر از درمان میباشد.
منبع _ تیتر۱
انتهای خبر/



