کارشناس حوزه جمعیتی، هشدار داد که کاهش فرزندآوری و روند پیری جمعیت، تهدیدی جدی برای آینده کشور است و خانوادهها باید تا فرصت باقی است به فرزندآوری توجه کنند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی شبکه خبری تحلیلی «ساوج نما»، مسعود غلامی درباره روند پیری جمعیت در ایران هشدار داد و تأکید کرد که خانوادهها باید تا فرصت باقی است، به فرزندآوری توجه کنند.
پژوهشگر و کارشناس حوزه جمعیت، با اشاره به روند کاهش نرخ باروری در کشور گفت: یکی از مهمترین چالشهای جمعیتی که ایران در دهههای آینده با آن مواجه خواهد شد، پیری جمعیت است. کاهش فرزندآوری باعث میشود جمعیت جوان کشور کاهش یابد و نسبت جمعیت سالمند به جوان افزایش پیدا کند که پیامدهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قابل توجهی خواهد داشت.
وی توضیح داد: پیری جمعیت باعث افزایش فشار بر نظام سلامت و تامین اجتماعی میشود، بهرهوری نیروی کار کاهش مییابد و هزینههای مرتبط با بازنشستگی و مراقبت از سالمندان افزایش چشمگیری خواهد داشت. اگر خانوادهها امروز به فرزندآوری توجه نکنند، در آینده کشور با بحرانهای جدی در حوزه اشتغال، اقتصاد و امنیت اجتماعی مواجه خواهد شد.
غلامی تأکید کرد: فرصت اصلاح روند جمعیتی کوتاه است. سیاستهای حمایتی و تشویقی خانوادهها باید با هدف افزایش فرزندآوری اجرا شود و خانوادهها با آگاهی کامل نسبت به اهمیت داشتن فرزند بیشتر اقدام کنند. این یک تصمیم فردی نیست؛ بلکه مسئلهای ملی و آیندهساز است.
این کارشناس مسائل جمعیتی افزود: همزمان با کاهش نرخ تولد، باید برنامههای آموزشی و فرهنگی برای افزایش آگاهی خانوادهها درباره پیامدهای پیری جمعیت و اهمیت نسل جوان در جامعه اجرا شود. هر چه سریعتر خانوادهها به فرزندآوری تشویق شوند، فرصت کنترل روند جمعیت و حفظ ثبات اجتماعی و اقتصادی کشور بیشتر خواهد بود.
غلامی در پایان گفت: پیری جمعیت، موضوعی استراتژیک است و به سرعت بر تمام حوزههای کشور اثر خواهد گذاشت. هر خانوادهای که امروز تصمیم به فرزندآوری بگیرد، در واقع در راستای امنیت ملی، توسعه و آینده کشور نقشآفرینی کرده است. زمان برای اقدام محدود است و نباید فرصت را از دست داد.
منبع _ تیتر۱
انتهای خبر/
