برای نخستینبار در ایران، قرآن کریم بهصورت کامل با خط نستعلیق و با خودکار کتابت شد. نگارش این اثر هنری طی یک سال انجام شده و هر صفحه آن ۳ ساعت زمان برده است.
نخستین قرآن کامل با خط نستعلیق و با خودکار، پس از یک سال تلاش مستمر توسط استاد داود افشار کتابت شد؛ اثری که بهعنوان کاری بیسابقه در عرصه خوشنویسی ایران شناخته میشود.پروژه نگارش این قرآن از تاریخ پنجم آذر ۱۴۰۳ آغاز و در پنجم آذر ۱۴۰۴ به پایان رسید.
داوود افشار در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه فرهنگی شبکه خبری تحلیلی «ساوج نما»، در توضیح روند این کار اعلام کرد: نگارش هر صفحه بهطور متوسط حدود سه ساعت زمان برده و در برخی روزها، برای حفظ دقت و کیفیت اثر، وقفههایی تا ۱۳ ساعت میان جلسات کتابت ایجاد شده است.
این هنرمند خوشنویس درباره انگیزه خود از اجرای این پروژه گفت: هدف من تلفیق زیبایی خط نستعلیق با ابزاری در دسترس مانند خودکار بود تا این هنر سنتی با روشی سادهتر و قابل دسترستر به مخاطبان بیشتری منتقل شود.
وی در عین حال تأکید کرد که با وجود زحمات فراوان و ماهها تلاش مستمر، تاکنون حمایت قابل قبولی از سوی مسئولان دریافت نکرده است. این پروژه، علاوهبر ارزش هنری، نمادی از صبر، دقت و عشق به هنر خوشنویسی و فرهنگ ایرانی بهشمار میرود و نشاندهنده ظرفیتهای بالای هنرهای سنتی در قالبهای نوآورانه است.

کارشناسان هنرهای اسلامی کتابت قرآن با خودکار و خط نستعلیق را اقدامی کمنظیر ارزیابی کرده و آن را الگویی مؤثر برای حفظ و تداوم هنرهای سنتی در عصر مدرن توصیف میکنند.
افشار اعلام کرد: که این قرآن برای نگهداری در مراکز فرهنگی و کتابخانهها آماده خواهد شد و پس از فراهم شدن شرایط مناسب، مراسم رونمایی آن برگزار میشود.
به باور کارشناسان، این نوآوری میتواند زمینهساز گسترش کتابت آثار مشابه با تلفیق هنر سنتی و ابزارهای مدرن در آینده باشد و به خلق آثار ماندگار هنری و فرهنگی بیشتری در کشور منجر شود.
محمدعلی مفتاحی _ ساوج نما
انتهای خبر/
