یک کارشناس فناوری و ارتباطات با اشاره به سوءاستفاده دشمن از پلتفرمهای خارجی به عنوان ابزار جنگ ترکیبی، گفت: اینترنت ملی به عنوان یک راهبرد هوشمندانه موجب تخریب اتاق فرماندهی تروریستها شد.
محمد عاشری با اشاره به اینکه پس از حمله تروریستی ۸ ژانویه، موضوع «اینترنت ملی» به عنوان یکی از الزامات راهبردی کشور مورد بررسی و توجه قرار گرفت، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه سیاسی شبکه خبری تحلیلی «ساوج نما» گفت: در جهان امروز دیگر مرزها صرفاً با خاک و سنگ تعریف نمیشوند.
کارشناس فناوری و ارتباطات با اشاره به اینکه کابلهای فیبر نوری و امواج رادیویی نقش تعیینکنندهای در تعیین مرزها دارند، افزود: برای کشوری مستقل مانند ایران «اینترنت ملی» دیگر یک انتخاب نیست بلکه ضرورتی اجتنابناپذیر در راستای بقا، امنیت و پیشرفت بوده و باید به آن توجه ویژه کرد.
وی اینترنت ملی را به معنای ایجاد شبکهای مستقل و بومی در داخل کشور دانست که دادهها، سرویسها و محتواها در مرزهای جغرافیایی ایران میزبانی و مدیریت شوند، دانست و اظهار داشت: تبادل اطلاعات و تراکنشها بدون عبور از سرورهای خارجی و در بستری امن و داخلی انجام خواهد گرفت.
عاشری با اشاره به اینکه امنیت و حاکمیت دادهها مهمترین مزیت اینترنت ملی است، تصریح کرد: با تحقق این شبکه کنترل دادههای ملی در اختیار کشور قرار گرفته و خطر جاسوسی یا نفوذ به حداقل میرسد و کوتاه شدن مسیر دادهها سرعت بالاتر و کیفیت بهتر خدمات داخلی را هم به همراه دارد.
این کارشناس در ادامه به چالشها و معایب احتمالی اینترنت ملی اشاره کرد و گفت: در صورت مدیریت نادرست این شبکه میتواند منجر به انزوای علمی، محدودیت برای کسبوکارهای بینالمللی و کاهش تنوع محتوای مورد انتظار کاربران شود، موضوعی که نباید نادیده گرفته شود و از آن غفلت کرد.
وی افزود: در اغتشاشات اخیر دشمن با سوءاستفاده از پلتفرمهای خارجی، فضای مجازی را به ابزار جنگ ترکیبی تبدیل کرد و اینترنت بینالمللی به شریان حیاتی اغتشاشگران بدل شد در نتیجه قطع اینترنت بینالمللی و فعالسازی انحصاری اینترنت ملی اقدامی دفاعی و هوشمندانه برای حفظ جان و مال مردم بود.
عاشری با اشاره به اینکه قطع اینترنت بینالمللی موجب تخریب اتاق فرماندهی دشمن، کاهش هماهنگی اغتشاشگران و افزایش سطح امنیت ملی شد، درباره محدودیت قابلیتها در پیامرسانهای داخلی، اظهار داشت: از ابزارهای داخلی نیز برای سازماندهی اقدامات خشونتطلبانه استفاده میشود.
وی را محدودیتها تاکتیکی امنیتی و موقت برای بازگرداندن آرامش به جامعه دانست و تصریح کرد: اگر چه اینترنت ملی در شرایط بحرانی مانند یک کپسول اکسیژن عمل میکند اما آینده مطلوب کشور در ایجاد تعادل میان اینترنت ملی و بینالمللی است و باید در شرایط عادی، دسترسی مدیریتشده به اینترنت جهانی برای علم و تجارت فراهم باشد و در شرایط بحرانی امکان جابجائی شرسع به شبکه ملی وجود داشته باشد.
محمدعلی مفتاحی – ساوج نما
انتهای خبر/
