در روزهایی که جامعه ایران در برابر فشارها و تهدیدهای خارجی ایستادگی چشمگیری از خود نشان داده و تصویری از همبستگی و مقاومت به نمایش گذاشته است، در داخل کشور چالشی دیگر در حال شکلگیری است؛ چالشی که نه از بیرون، بلکه از دل بازار و شبکههای توزیع برمیخیزد؛ گرانی، تورم و پدیده رو به گسترش احتکار است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی شبکه خبری تحلیلی «ساوج نما»، در شرایطی که تورم روندی صعودی دارد و قیمت بسیاری از کالاهای اساسی در بازههای کوتاه تغییر میکند، اقتصاد دیگر صرفاً موضوعی تخصصی یا محدود به گزارشهای رسمی نیست؛ بلکه در زندگی روزمره مردم جریان دارد و از صف نانوایی تا قفسههای فروشگاهها، نشانههای این فشار اقتصادی دیده میشود؛ فشارهایی که به کاهش جدی توان خرید حتی برای نیازهای اولیه منجر شده است.
با وجود آنکه بخشی از جامعه، افزایش قیمتها را نتیجه طبیعی آسیبهای واردشده به بخشهایی از تولید در جریان رخدادهای اخیر میدانند، بررسیهای میدانی در برخی استانها از جمله البرز که بسیاری از صنایع غذایی آن در روند تولید دچار اختلال نشدهاند تصویری متفاوت ارائه میدهد.
مفسدان اقتصادی و احتکارکنندگان نقش مهمی در تشدید بحران دارند و این گروه با نگهداشت عمدی کالا و محدود کردن عرضه، نه تنها قیمتها را افزایش میدهند، بلکه امید و اعتماد عمومی را نیز هدف قرار میدهند؛ اقدامی که اثرات اجتماعی و روانی آن کماهمیتتر از آثار اقتصادی آن نیست.
بخش دیگری از مشکلات، از نارسایی در نظام توزیع و احتکار داخلی سرچشمه میگیرد؛ مسئلهای که میتواند بدتر از تهدیدهای بیرونی باشد، زیرا از درون جامعه و توسط افرادی رخ میدهد که خود را جزئی از همین کشور معرفی میکنند.
زمانی که گرانی ناشی از عوامل ساختاری با سوءاستفاده برخی افراد در چرخه توزیع همراه میشود، فشار بر خانوادهها به مراتب سنگینتر خواهد بود و در چنین شرایطی، نقش دستگاههای نظارتی و تصمیمگیر بیش از پیش اهمیت پیدا میکند.
مردم ایران، که طی روزهای اخیر بار دیگر وفاداری خود به کشور را نشان دادند، انتظار دارند وعدههای مسئولان درباره کنترل قیمتها و مقابله با احتکار در حد شعار باقی نماند و اقدام مؤثر در این زمینه نه تنها میتواند از افزایش بیشتر قیمتها جلوگیری کند، بلکه پیام روشنی درباره عزم دولت برای حمایت از معیشت مردم خواهد بود.
منبع _ تیتر۱
انتهای خبر/
